Vår Politik | Sverigedemokraterna i Lund

Vår Politik

Vår politik i Lund

Här kan ni se våra lagda motioner och andra politiska evenemang som skett i föreningen.

• Motion om att utredningen om badhus i Dalby ska återupptas.

Lund 2017-11-24

Ställd till Lunds kommunfullmäktige.

Hur beslutas det egentligen vad vi ska satsa på i Lunds kommun? Behoven att bygga är mycket stora eftersom befolkningen hela tiden växer. Men eftersom oviljan att medge att politik är en fråga om prioriteringar är så stor, sker ibland prioriteringarna av tvingande nödvändighet istället för enligt folkviljans inriktning och befolkningens behov.

Ett exempel på det är det som hände med badhusplanerna för Dalby och den östra kommundelen. Den 31 januari 2008 beslutade KF att genomföra den stora ombyggnaden av Högevallsbadet. Då beslutades det också  ”att uppdra åt kultur- och fritidsförvaltningen att under hösten 2008 påbörja en allsidig utredning om ett nytt inomhusbad i Dalby för att möjliggöra beslut våren 2010.”

Sedan gick åren, och inget hände, till den 16 maj 2012, då kultur- och fritidsnämnden beslutade att teckna uppdragsöverenskommelse med serviceförvaltningen, för att samordna processen kring hur ett inomhusbad i Dalby skulle kunna utformas.  Men investeringsgruppen, en arbetsgrupp av tjänstemän som arbetar med den så kallade ”investeringsprocessen” meddelade i oktober 2015 att man avstyrkte fortsatt utredning och genomförande ”på grund av kommunens hårt ansträngda ekonomi”. Sedan fick kommunstyrelsen det hela på sitt bord den 7 september 2016, i form av ärendet ”Begäran om återkallande av uppdrag att utreda ett inomhusbad i Dalby”.

I dokumenten till det ärendet konstaterade kultur- och fritidsförvaltningen helt lakoniskt att ”arbetet har stannat av”. I ärendet fanns inga dokument alls från utredningsarbetet. Vi Sverigedemokrater kontaktade serviceförvaltningen och begärde ut projektplanen. I den stod det bland annat att tre olika platser i Dalby kan vara aktuella för den nya byggnaden. Det fanns inga beräkningar av behovet av tid för de olika sorternas bad- och simverksamhet. Det fanns heller inga kostnadskalkyler. För att vi politiker ska kunna ta ställning till ett badhus i Dalby, så behöver vi veta både behoven och kostnaderna. Vi Sverigedemokrater begärde därför att ärendet skulle återremitteras för att kompletteras med alla dokument. I andra hand yrkade vi avslag till återkallandet. Tyvärr fick vi inte igenom något av yrkanden.

Men förr eller senare behöver Dalby (och därmed den östra delen av kommunen) få sitt inomhusbad. När badet bör byggas är både en fråga om behov, och om ekonomiska prioriteringar, men befolkningen i den östra delen av kommunen växer, och förr eller senare är det logiska att bygga ett badhus i Dalby. Förr att kunna avgöra när det är dags att göra det, behövs ett underlag, som till exempel tar upp sådant som befolkningstillväxt, prognoser för behovet av bassängtid för simundervisning med mera.

Det har påpekats att utbyggnaden av Dalby går långsammare än vad man tänkte år 2008. Men en anledning till att efterfrågan på bostäder i Dalby, och hela den östra delen av kommunen inte är lika starkt som i Lund, är ju att det är mycket närmare till olika former av service och fritidsaktiviteter för de som bor i tätorten Lund. Vill vi kunna förverkliga utbyggnadsplanerna för Dalby måste kommunen visa att man menar allvar med att långsiktigt bygga ut olika saker. På lång sikt är det rimliga att invånarna i byarna inte behöver åka till Lund för att besöka ett badhus, utan att man bygger ett nytt sådant, då förslagsvis i Dalby.

Sverigedemokraterna yrkar

att utredningen om byggande av badhus i Dalby återupptas.

Bo Kjellberg

• Folkparksbyggnaden, Lunds kommuns mest vanskötta fastighet

Rutten virke på Folkparksbyggnaden i Lund.

På kommunfullmäktige torsdag 26 oktober kommer vår motion om rivning av folkparksbyggnaden upp. Vi lämnade in den 2016, och nu har den vandrat genom förvaltningar och nämnder som fått yttra sig. Det centrala i vår motion är att nu har förfallet av denna byggnad gått så långt  att det endast återstår att riva byggnaden. Byggnaden är precis intill Papegojlyckans äldreboende, så platsen är perfekt att bygga seniorlägenheter på. Vi är i motionen noga med att seniorlägenheterna ska ta upp lika stor markyta som folkparksbyggnaden gör nu, så att parken förblir lika stor. Det kommer att bli ett fantastiskt läge för de äldre som får glädjen att flytta in, förhoppningsvis inom några år.

Ni kanske undrar, är det inte bättre att renovera byggnaden? Då måste man först ställa frågan, varför har byggnaden fått stå i stort sett oanvänd sedan den byggdes 1976? Det har varit fritidsklubb i en del av den under en del år, och ibland har den stora lokalen hyrts ut, just nu har Teater Sagohuset en tillfällig utställning. Men på det stora hela har byggnaden stått oanvänd i 40 år. Det ursprungliga syftet, att vara en lokal för sällskapsdans, blev det inte mycket av.

Folkparksbyggnaden står i förfall sedan länge.

Ända sedan vi kom in i fullmäktige 2006 har politikerna pratat om hur man ska kunna hitta en annan funktion för byggnaden, som ska kunna täcka kostnaderna. Men inget av partierna, inklusive vi i SD, har kommit upp med någon bra lösning. Så detta är verkligen ett kollektivt ansvar för alla politiker.

Det talades för något år sedan om att man skulle försöka göra kulturhus av byggnaden, men det drogs sedan tillbaka, även vänstersidan insåg att det skulle bli för dyrt, och det gick inte att få fram några kulturaktörer som byggnaden passade för.

Stuprör på Folkparksbyggnaden i Lund

Nu har det gått så långt att det bästa är att riva byggnaden, och göra något annat på platsen. En eller flera  byggnader med seniorlägenheter är som vi ser det den perfekta användningen av ytan. Det är så man själv skulle vilja bo när man blir gammal: i egen lägenhet i ett lugnt och grönt område, med faciliteter och mötesplats för äldre precis intill , i Papegojlyckan.

Alternativet är det de andra partierna verkar vilja, att fortsätta träta om en förfallande byggnad i all oändlighet. Det har sagts att byggnaden har en del arkitektoniska värden, men varför har då byggnaden inte skötts? Lund verkar ibland vara staden där alla är oändligt rädda för att fatta beslut. Priset betalar du som skattebetalare, år efter år efter år.

Folkparksbyggnaden ar nu förfallit så långt att det enda som återstår är att riva.

Ännu mer skadat trävirke.

Mer info
  • Interpellation ställd till Barn- och skolnämnd östers ordförande Kenth Andersson om situationen på Killebäckskolan.

Lund 2017-10-11

Tisdagen den 26 september inträffade ett allvarligt bråk på Killebäckskolan. Enligt polisen kom utomstående ungdomar till skolan och snart var det igång ett bråk, där en av de inblandade hade en kniv. Personal gjorde ett envarsingripande och polis tillkallades.

Denna händelse skapade naturligtvis stor oro på skolan. Men det hela verkar inte vara över. Den 7 oktober rapporterade Lokaltidningen Lund att det nu beslutats att skolan ska skyddas av väktare. Mina frågor till Kenth Andersson lyder:

• Vad ska du göra för att Killebäckskolans elever och personal åter ska kunna känna sig trygga?
    • Har du och ledningen för Barn- och skolnämnd Öster någon plan för hur situationen på Killebäckskolan ska lösas, så att skolan inte ska behöva bevakas av väktare?

_____________________

ledamot kommunfullmäktige (SD)

Mer info
  • Sverige skall ha ett starkt försvar!

Roger Richtoff i Lund söndagen den 2 oktober 2017. Alla foto: Hans-Olof Andersson.

Söndagen den 1 oktober besöktes SD Lund av Roger Richtoff, riksdagsledamot och ledamot i försvarsutskottet. Inför cirka 30 medlemmar berättade han om Sverigedemokraternas försvars- och säkerhetspolitik, och tog sig gott om tid att svara på frågor och samtala.

Roger Richtoff började med att berätta lite om sig själv. Bakom sig har han ett långt arbetsliv som officer och som företagare. Han har bland annat gjort FN-tjänst och undervisat på försvarshögskolan. För SD började han som kommunpolitiker i Strängnäs, och 2014 valdes han in i riksdagen.

Vad är det då Sverigedemokraternas linje i förvars- och säkerhetspolitiken? Grunden är att Sverige ska ha ett starkt försvar, och stå utanför militära allianser. Sverigedemokraterna har förslagit att man till att börja med ska tillskjuta 3-4 miljarder extra till försvaret. Vi ska inte ha främmande trupp på vår mark. Det har ju pågått en diskussion om eventuellt medlemskap i NATO, men Richtoff var mycket tydlig med att både han och SD som helhet är emot det. NATO för ju krig, ofta anfallskrig, på många ställen på jorden, och varför svenskar skulle till exempel strida för Turkiet mot dess kurdiska befolkning är svårt att motivera. Det skulle också innebära stationering av amerikanska kärnvapen på svensk mark. Ett NATO-medlemskap skulle ta ifrån oss vår självständighet, och inte öka vår trygghet på något sätt. Sverige skulle riskera att, liksom USA,  Storbrittanien,  med flera befinna sig i permanent krig. Sverige har ju, genom det nära samarbete vi har med NATO, redan deltagit i anfallskrig mot Libyen, vilket lett till totalt kaos i det landet.

Roger Richtoff har tidigare varit officer och egenföretagare

När det gäller värdlandsavtalet, som ju riksdagen antog tidigare i år, så är SD emot detta. Det innebär att NATO ska kunna ta över stora områden, där svensk lag då inte gäller.

Roger Richtoff varnade för många problem, men var noga med att betona att det för närvarande inte finns något hot om en militär attack mot Sverige, i traditionell betydelse. Däremot finns det ju nuförtiden, som alla vet, ett tydligt internt terrorhot. Det finns starka förband från både NATO och Ryssland och dess allierade i närheten, men igen av dem har något intresse av att invadera Sverige.

Helene Thorhaug, Elena Kuleshova, och Patrik Ellberg hade trevligt denna kväll.

En av besökarna tog upp frågan om inre hot mot rikets säkerhet. Roger Richtoff bekräftade att det finns sådana. SÄPO bedömer att cirka 2000 personer boende i Sverige är radikala islamister. Många av dem krigar för olika terrorgrupper, till exempel IS, och en del gör terrorattentat i Sverige. Kanske är det dessa hot som kommer att uppta försvarets resurser alltmer från nu. Roger Richtoff var noga med att betona att finns lagliga möjligheter för svensk militär att hjälpa polisen om det behövs.

Det som utmärkte Roger Richtoffs föredrag och samtal med publiken denna kväll, var hans mycket hårda kritik mot de andra partierna, som under så lång tid har förstört Sveriges försvar. I talarstolen i riksdagen har han sagt, riktat till de andra partierna: ”Ni är det största hotet”.

Mattias Kristiansson och Joachim von Ritter var båda på plats denna kväll.

För er som vill se Roger Richtoff debattera i riskdagen är här en länk till ett klipp:

Mer info
  • Motion om införande av förbud mot tiggeri på vissa platser i kommunen

2017-09-15

Ställd till Lunds kommunfullmäktige

Sverigedemokraterna i Lund har vid två tidigare tillfällen motionerat om åtgärder mot tiggeriet på offentliga platser i Lunds kommun. Den 25 september 2014 behandlades vår Motion om tillståndsplikt för tiggeri, gatumusik och försäljning i kommunfullmäktige. Den 25 augusti 2016 behandlades Motion om åtgärder mot tiggeri och bedrägeriverksamhet. Ingen av dem bifölls, inte ens delvis. Motståndet mot att göra något åt tiggeriet har varit påtagligt från de andra partierna. Den generella attityden har varit att det inte går att göra något, eller ännu värre, att inget bör göras. Våren 2017 mottog kommunen ett brev från det statliga bolaget Jernhusen, som förvaltar Järnvägsstationen i Lund. I brevet beskrevs en ohållbar situation med aktivt tiggeri och mycket påträngande beteenden från tiggare mot allmänheten, och Jernhusen bad kommunen att ställa upp med en vakttjänst, att komplettera den vakttjänst som Jernhusen anlitar. Vi Sverigedemokrater motionerade då om att denna förfrågan skulle bifallas. Men inget har hänt.

När det gäller att förbjuda tiggeri på allmän plats, har ett beslut från länsstyrelsen i Västmanland ofta tagits upp. Det rörde sig om Sala kommun, som i sina ordningsstadgar införde ett förbud mot tiggeri i kommunen. Det beslutet upphävdes eftersom det ansågs för generellt formulerat.

Det vore en enorm lättnad för alla som bor i, har sin dagliga gärning i Lund, om det åtminstone gick att slippa de efterhängsna tiggarna på några platser i kommunen. Så om det juridiskt inte går att införa ett generellt förbud mot tiggeri på offentliga platser, så bör i så fall förbud mot tiggeri på särskilt utsatta platser införas. Detta är nu på gång i åtminstone en kommun. I Vellinge tog kommunstyrelsen den 29 augusti 2017 beslut att föreslå kommunfullmäktige att införa följande text i de lokala ordningsföreskrifterna:

Passiv insamling av pengar (tiggeri) är förbjuden på följande områden, som även markerats på karta: Stortorget och Lilla torg i Vellinge centrum, Bäckatorget och västra delen av Skanörs centrum, Höllvikens bibliotek, Skanörs hamn, Nyckelhålsparken i Höllviken

Vi Sverigedemokrater anser att Lunds kommun bör ta efter Vellinges exempel, och förbjuda tiggeri på vissa platser.

Sverigedemokraterna yrkar

att följande text införs i de lokala ordningsföreskrifterna:

Passiv insamling av pengar (tiggeri) är förbjuden på följande områden:  Clemenstorget, Stortorget, och all kommunal mark i direkt anlutning till Järnvägsstationen.

Dragan Brankovic

Mer info
  • Motion om gratis buss för alla från 65 års ålder med upp till 200 000 i årsinkomst.

Lund 2017-09-11

Ställd till Lunds kommunfullmäktige

Sedan några år tillbaka får alla som bor i Lund och har fyllt 75 år ett seniorkort, som ger dem rätt att åka gratis på stadsbuss, regionbuss, tåg och närtrafik inom Lunds kommun samt till och från Genarp via Staffanstorp. Kortet gäller för resor under vardagar mellan klockan 9 och 15 och mellan 18 och 04. På lördagar, söndagar, och helgdagar samt vissa helgdagar gäller kortet hela dagen. (faktakälla: www.lund.se).

Detta system ger till en kostnad (inkomstbortfall) av endast några miljoner för kommunen klart förbättrade möjligheter för många äldre att använda kollektivtrafiken. Detta har positiva effekter för många äldre, både ur hälsosynpunkt och ur social synpunkt.  Många kommuner har sådana här möjligheter, en del från 65 års ålder, andra från 70 eller 75 år.

Men den lösning politikerna har valt i Lund är knappast den bästa för att stimulera fler att åka kollektivt. Om syftet är att äldre som inte har råd att åka buss ska kunna göra det, är det inte en generell subvention för alla över 75 som behövs. Många pensionärer har en god ekonomi, för dem behövs det ingen ytterligare subvention.

Som social- eller fördelningspolitisk åtgärd är den utformning av seniorkortet som Lunds kommun valt helt fel. Det borde istället vara så att de som verkligen behöver gratis resor får det. Många upptäcker när de pensioneras att pensionen är usel, det är inte alls ovanligt med pension under 10 000 kronor i månaden. Seniorkortet borde enligt vår uppfattning gå till de av våra äldre med låg inkomst, och då lämpligtvis från 65 års ålder. Vi föreslår att det sätts en beloppsgräns för inkomst, så att alla som har fyllt 65 år, och har årsinkomst upp till 200 000 kronor, är berättigade till Seniorkortet.

Den totala kostnaden för Seniorkortet kommer med en sådan utformning troligvis inte att skilja sig alltför mycket från kostnaden för det nuvarande systemet.

Sverigedemokraterna yrkar

att det nuvarande systemet med gratis kollektivtrafikresor inom kommunen för alla som har fyllt 75 år, ersätts med ett system där alla boende i kommunen som har fyllt 65 år, och har högst 200 000 i taxerad årsinkomst, åker gratis.

Dragan Brankovic

Mer info
  • Motion om att säkra upp kommunens IT-säkerhet med hjälp av intrångstester

Lund 2017-08-31

Ställd till Lunds kommunfullmäktige

Lunds kommun har många IT-system som är vitala för verksamheten. Dataintrång är ett högst verkligt och mycket allvarligt hot mot både kommunens verksamhet som helhet, och mot människors personliga integritet. I Sverige har det på senare tid ägt rum flera allvarliga intrångsförsök i företag, kommuner och myndigheter.

Enligt en artikel i Svenska Dagbladet den 5 januari i år, rapporterades ett 60-tal allvarliga IT-incidenter mot svenska myndigheter under 2016. Enligt MSB, som Svenska Dagbladet citerar, handlar det bland annat om installerade virus och trojaner.

Ett bra sätt att prova kommunens IT-säkerhet är att anlita företag som utför så kallade intrångstester. Det går till så att företaget identifierar eventuella svagheter i IT-systemen, och sedan provar att hacka sig in i systemen. Om, och i så fall hur snabbt detta lyckas ger en god bild av säkerhetsnivån.

Intrångstester kan genomföras både internt, till exempel genom användande av öppet Wifi, och externt, alltså från vilken uppkoppling som helst.

Kommunrevisionen har tidigare gjort en kontroll av IT-säkerheten på systemnivå. Att göra intrångstest av systemet skulle ge en förstärkt och uppdaterad bild av säkerhetsläget.

Sverigedemokraterna yrkar

att Lunds kommun ska anlita ett eller flera företag att utföra intrångstest på utvalda delar av Lunds kommuns IT-system.

Mer info
  • Debattsvar mot liberalerna kommer i Sydsvenskan under tisdagen.

Lund 2017-07-04:

Vi har redan i lördags skrivit ett debattsvar på Liberalernas artikel om gratis buss för äldre över 75. Sydsvenskan har meddelat oss att det kommer att publiceras i nätupplagan. Så fort artikeln är uppe på Sydsvenskan kommer vi att publicera den även här. Kort kan man säga att det som skiljer oss och Liberalerna i den här frågan är att vi inte anser att alla över 75 behöver gratis buss. Det är bättre att satsa på de verkligt behövande i vårt samhälle, till exempel fattigpensionärerna.

Liberalerna är allmänt märkliga nuförtiden. Det är så uppenbart att de inte har någon verklig förståelse av vad som är fel i dagens samhälle. De kommer med märkliga förslag, till exempel att en person över en viss ålder, tillsammans med en annan person under samma ålder, ska få gå ut på stan och äta lunch gratis, på kommunens bekostnad. Det är ju bara konstigt. Varför ska alla pensionerade läkare och professorer i Lund, ofta inte bara med god pension, utan ibland med fin villa, kunna luncha gratis med skattemedel?
    Det är ju så uppenbart bara populism och röstfiske. Det som behövs för äldre i Sverige är ju:
    1) Bättre pension för fattigpensionärerna
    2) Trygghet mot brottslighet, ”åldringsrånare”, med mera
    3) Snabb tillgänglighet till vård på vårdcentraler och sjukhus.
    4) Lättare att få plats på särskilt boende
    5) Fungerande färdtjänst. De styrande politikerna i Lund erkänner att den har varit usel i många år. Man gjorde en upphandling som inte kunde leverera en bra tjänst. Nu har ett annat bolag upphandlats, och det ska ta över under 2018. Vi var i vår budget för de ökade medel det nya avtalet kräver.

Man skulle kunna fortsätta och räkna upp mer. men för att ta tag i de stora frågorna måste man ha modet att tala om vad som är fel i dagens samhälle. Vi har idag ett samhälle där kulturmarxism och liberalism har mötts i värdefrågorna. Mångkulturalismen är en den stora gemensamma nämnaren, som passar som hand i handske för båda. Denna utopiska lära är i praktiken inte bara värderelativistisk, utan i praktiken värdenihilistisk. Det går inte att bygga ett samhälle på en sådan grund. Den gamla folkhemsidén var vida överlägsen, men den har ju övergetts av alla utom SD.

Sverige är nu i ett så allvarligt läge, att mycket av det politiska arbetet är en fråga om att hindra ännu mer samhällsupplösning. Då är det fel att sätta bocken till trädgårdsmästare. i SD: samhälle är det tryggheten först som gäller, inte mer samhällsupplösning.

• Interpellation om utsläppen från Rögle deponi

Interpellationen nedan kommer upp på kommunfullmäktige den 1 juni.

Lund 2018-05-16

Interpellation ställd till Renhållningsstyrelsens ordförande Ulf Nymark om utsläpp från Rögle deponi.

Måndagen den 24 april hörde en person av sig till oss i SD Lund. Personen berättade att det pågår mycket otrevliga utsläpp från Rögle deponi. En rödfärgad, starkt förorenad vätska rann ut på åkrarna norr om deponin. Personen skickade oss även foto, av vilka två ses nedan. Vi kontaktade då omedelbart miljöförvaltningens chef för att få veta vad de tänkte göra. De svarade att det är vätska från den gamla soptippen som rinner ut på åkrarna, istället för som tänkt, rinna ut i de för ändamålet grävda urlakningsdammarna. Rödfärgningen beror enligt Miljöförvaltningen på järnoxid som fälls ut.

Dessa utsläpp har enligt grannar till deponin pågått under en längre tid. Även om miljöförvaltningen ibland undersöker utsläppen, så säger det sig själv att det inte kan uteslutas att farliga ämnen kan rinna ut på åkrarna där vår mat växer, eftersom deponin var i bruk under en tid då i princip vad som helst lades på soptippar.

Mina frågor till Ulf Nymark lyder:

1. Varför har inte dessa utsläpp till åkermark runt deponin, som har pågått under en längre tid, åtgärdats?
    2. Avser du ta något initiativ för att utsläppen till åkermark runt deponin ska upphöra?

___________________________

ledamot kommunfullmäktige (SD)

Enligt miljöförvaltningen så beror rödfärgningen av vätskan på järnoxid.

Urlakning från den gamla soptippen som rinner ut i en bäck.

• Vårt budgetförslag för Lunds kommun 2018

Budgetförslag 2018-2020 – SD

(Klicka på länken ovan för att ladda ner hela budgeten. Det som ligger uppe är en lätt reviderad version jämfört med den första. På KS 23 maj framkom det att tjänstemännen hade glömt att reservera medel för genomförande av valen 2018 och 2019. Alla partier yrkade då direkt att deras budgetar skulle tillföras medlen som behövdes. Tillägget ligger i tabellen under rubriken ”politisk ledning”)

SVERIGEDEMOKRATERNAS

BUDGET MED EVP 2018-2020

FÖR LUNDS KOMMUN

Innehållsförteckning:

Allmänna texter:

1. Inledning med ekonomisk lägesanalys
    2. Invandring och mångkultur
    3. Behovet av en förvaltningsreform
    4. Avveckla mångfalds- HBTQ- och genusarbetet

Texter som tar upp specifika nämnder/beslutspunkter:

1. Politisk ledning och kommunstyrelse
    2. Kommunkontor
    3. Kommungemensamt
    4. Byggnadsnämnd
    5. Teknisk nämnd
    6. Kultur och fritidsnämnd
    7. Socialnämnd
    8. Miljönämnd
    9. Vård- och omsorgsnämnd
    10. Utbildningsnämnd
    11. Barn och skolnämnder totalt
    12. Finansförvaltning
    13. Renhållningsstyrelsen
    14. Servicenämnden
    15. Skattesats

1. Inledning med ekonomisk lägesanalys

Sverigedemokraternas budget för Lunds kommun 2018 och EVP 2019- 2020 är ett dokument för att gestalta och tydliggöra ett alternativ till det rådande styret. Budgeten har inte ambitionen att utgöra en fullständig manual för den ekonomiska och driftsmässiga styrningen. Det är ett dokument skapat från en position av opposition, för att tydliggöra ekonomiska, ideologiska, och visionsmässiga skillnader. Alla siffror är i jämförelse med förra årets budget, och med S och MP:s förslag, för att möjliggöra tydliga jämförelser.

Kommunens ekonomi har en rad problem, det som många med ett försök till förskönande omskrivning kallar utmaningar. Mottagningen av asylinvandrare har havererat, med ett prognosticerat ekonomiskt underskott för 2017 som är ännu större än det besparingsbelopp för denna verksamhet vi hade i vår budget förra året. Den mångkulturella omvandlingen av kommunen fortsätter dock i uppskruvad takt. På detta kommer ett fortsatt stort investeringsbehov, och till sist, andelen arbetande i befolkningen förutspås gå ner kraftigt de kommande åren, främst på grund av en ökande andel äldre.

De flesta partier är överens om att kommunen de närmaste åren måste hitta sätt att effektivisera sin verksamhet. Vi ger i vår budget konkreta förslag till effektivisering, till exempel genom vårt förslag till förvaltningsreform, genom minskade invandringskostnader, och en rad andra prioriteringar. Vi minskar även utgifterna kraftigt för flera nämnder, men har också valda satsningar, som ökade medel till äldreomsorgen, och medel reserverade för införande av kulturcheck. Vår budgets slutresultat är bättre än S och MP:s resultat för 2018 och 2019, men något sämre för 2020. Vårt sammanlagda överskott för hela treårsperioden är mycket större än för S och MP:s budget.

I vår investeringsbudget skiljer sig från den från S och Mp genom att vi inte lägger några medel för inköp av bostadsrätter, 75 miljoner under de kommande åren, och att vi tar bort de 35 miljoner som Socialnämnden har reserverat för flyktingboenden. Vi minskar också anslaget till ridanläggning från 75 till 60 miljoner. Detta bedömer vi som möjligt om ridanläggningen inte läggs på Ladugårdsmarken, utan istället anläggs på billigare mark längre ut på landet.

Dessa tre inbesparingar sänker i vår Resultat och finansieringsbudget lånebehovet, och därmed också de finansiella kostnaderna.

1. Invandring och mångkultur

Som alla har sett de senaste åren har den hittillsvarande invandringspolitiken havererat. Lund bör säga upp alla avtal om flyktingmottagning och alla avtal om mottagande av så kallade ensamkommande barn. Barn ska ju naturligtvis återbördas till sin familj, allt annat är ju absurt.

Hur mycket skulle då Lunds kommuns ekonomi förbättras med en Sverigedemokratisk politik, det vill säga stopp för denna verksamhet? Det finns stora mängder offentlig information som visar att det statliga stödet inte räcker. Vi har i tidigare budgetar hänvisat till en rad sådana dokument. Men numera framgår det som vi länge hävdat istället av kommunens egna dokument.

Mottagningsverksamheten av flyktingar går med ett enormt underskott. I skrivande stund är prognosen för socialnämndens underskott för denna verksamhet 2017 uppe i 80 miljoner. I vår budget för 2017 beräknande vi underskottet till 70 miljoner, men använde siffran 60 miljoner i vår budget för att vara säkra på att inte vara i överkant. Med allt större antal personer som ska tas om hand, och kostnader som finns spridda på diverse andra förvaltningar, är det ingen överdrift att hävda att den verkliga nettokostnaden är betydligt större. Vi har för socialnämnden satt en besparingspotential på 100 miljoner för 2018, och ökade belopp för EVP-åren, förutsatt att verksamheten omedelbart avvecklas.

Även kostnaden för försörjningsstöd kommer att gå ner ett antal år efter en omläggning av politiken. Vi har för det angett ett försiktigt belopp på 10 miljoner för 2020.

1. Behovet av en förvaltningsreform

Svensk förvaltning är i allmänhet ”bred” med många chefer, som ofta har parallella funktioner. Ser man på till exempel danska kommuner så har de en tydligare chefsstruktur, både när det gäller politiken och tjänstemannaområdet. Lunds kommun bör göra en översyn för att minska antalet personer i chefsfunktioner. Vi bedömer att det bör vara möjligt att spara 30 miljoner kronor redan 2018 på effektivisering av tjänstemannaorganisationen, utan att verksamheterna blir lidande. Vi har lagt denna besparing under kommungemensamt, eftersom den berör många verksamheter och det ännu så länge är oklart hur reformen fördelas på verksamheterna.

1. Avveckla mångfalds- HBTQ- och genusarbetet

Kommunens förvaltingar och verksamheter lägger en hel del pengar, men framförallt mycket arbetstid, på så kallat ”mångfaldsarbete”. När man studerar dokument från nämnderna och deras förvaltningar, så framgår det att mångfaldsarbetet upptar mycket arbetstid. Man tar fram mångfaldsplaner, har mångfaldsambassadörer, mångfaldsombud, har mångfaldsansvariga HR-konsulter, man har arbetsgrupper, temadagar, konferenser. Personal får gå på kurser, som heter sådant som ”Värdegrund och likabehandling i teori och praktik”. Vad kostnaden för allt detta uppgår till är oklart. Det är ännu mera oklart vad resultatet av dessa verksamheter är. Detta gäller även för HBTQ- och genusarbete. Dessa ämnen verkar ibland vara integrerade i det man kallar mångfaldsarbete, och förekommer ibland som särskilda projekt. Även här är syftet och resultaten oklara. Vilken nytta gör mångfalds- HBTQ, och genusarbetet?

Vilket syfte fyller egentligen allt detta gruppkategoriserande av människor? Varför ska kommunen vara så intresserad av människors identiteter och känslor runt sådant som könsidentitet, sexuell läggning, etnicitet, med mera? För oss Sverigedemokrater är det självklart att vi alla är unika individer, och ska likabehandlas. Tillsättning till tjänster ska ske enbart baserat på kompetens. Blir någon person ändå diskriminerad, så har kommunen gjort fel, och personen har rätt till upprättelse. Att som man nu gör, förutsätta att människor generellt måste omskolas genom till synes permanenta åsiktstyrningsprocesser, är inget annat än politisk propagandaverksamhet.

Vi Sverigedemokrater har från förvaltningarna begärt att få ut kostnaderna för dessa områden, men med något undantag svarar förvaltningarna att arbetet inom dessa områden är ”helt integrerat i verksamheten”, istället för att presentera kostnaderna. Det råder dock ingen tvekan om att det inom hela kommunens organisation sammanlagt rör sig om många miljoner kronor. Vi har i vår budget för 2018 valt att spara in 24 miljoner kronor, fördelat på olika förvaltningar, vilket är en mycket modest uppskattning av hur mycket utgifterna skulle minska om dessa projekt och verksamheter avskaffades.

1. Kommunstyrelse och politisk ledning

Men omläggning till en Sverigedemokratisk invandringspolitik kan kostnaderna för gode män till så kallade ensamkommande barn minskas kraftigt. Då behövs inte den av S och MP föreslagna ökningen, utan anslaget kan istället minskas. Även kommunstyrelsen måste vara försiktig med spenderandet, och beakta det stora behov av effektivisering och prioritering som finns hos alla nämnder. Vi har lagt en generell effektiviseringspotential på 2 procent på lång sikt, och skrivit in den på EVP-året 2020.

1. Kommunkontor

Vi har här en lång rad förändringsförslag. Funktioner som vi tidigare har varit kritiska till, som visselblåsarfunktionen tar vi bort medlen till. Kommunens deltagande i Almedalsveckan får istället för föreslagna 700 tkr istället kosta 50 tkr. Deltagande i MIPIM slopas. Vi anser också att styrgruppen för de östra kommundelarna inte är bästa sättet att arbeta med medborgarinflytande, utan vi vill istället, som vi tidigare motionerat om, återinföra medborgarstämmorna, och anslår 700 tkr till det.

1. Kommungemensamt.

Här har vi lagt in de försiktigt uppskattade generella besparingar som vi vill genomföra genom vår förvaltningsreform.

1. Byggnadsnämnd

Nyproduktionen i Lunds centrala delar tar idag liten hänsyn till estetiska värden, och förfular stadsbilden med modernistiska plåt- och glasfasader utan anknytning till Lunds historiska arv. Detta måste ändras. Vi vill ha mer arkitektur med klassiska ideal i formerna, varmare och vänligare material, en mänskligare estetik som anknyter till historien istället för att bara förneka den. Vi anslår för detta 500 tkr för införande av ett nytt regelverk för byggnation, som ska säkerställa en sådan ändring.

Vi anser att nämnden bör kunna genomföra besparingar på 700 tkr enligt det så kallade 3-procent-alternativet; alltså att man sparar 300 tkr per år genom reducering av IT-kostnader, och 400 tkr per år genom det nämnden anger som ”Reducering av övriga kostnader”.

Byggnadsnämnden har visserligen varit överbelastad senaste åren, men om kommunen från och med nu följer lagen, och inte fattar olagliga beslut som ger byggnadsnämnden extra arbete, bör belastningen lättas något.

1. Teknisk nämnd

Det nya färdtjänstavtalet beräknas medföra 12,4 milj. i merkostnader, detta har vi lagt till. Vi föreslår också ett ökat anslag om 2,5 miljoner kronor för att förbättra snöröjningen och vinterväglaghållningen. Dessa ökade medel bör finnas reserverade, sedan får man se hur vintrarna blir och om de behövs.

På många ställen på landsbygden är belysningen dålig. Detta är ett långsiktigt projekt, och vi har därför anslagit 2, 5 miljoner per år under hela EVP-perioden.  Vi anser också att seniorkortet, som ger gratis bussresor för personer över 75 ska avskaffas. Vi är öppna för diskussion om en subvention för utsatta grupper, till exempel fattigpensionärer, men en generell subvention för alla över 75 finns det ju inga sakliga skäl till.

Även tekniska nämnden behöver undersöka möjligheterna till långsiktiga effektiviseringar av sin verksamhet. Vi har lagt in en besparingspotential på 2 procent för år 2020.

1. Kultur- och fritidsnämnd

Lund skall ha ett levande kulturliv och brett utbud av meningsfulla fritidsaktiviteter. Vi anser dock att en alltför stor del av kulturnämndens resurser används till att finansiera smala, högst tvivelaktiga eller politiserade verksamheter. Vi vill spara in på nischad kulturverksamhet som saknar allmänintresse, och på mångkulturella projekt. Totalt kan vi lösgöra 6 miljoner kronor som istället kan bidra till en kommunal ekonomi i balans. Om förvaltningens mångfaldsarbete och HBTQ-arbete slopas, bör det vara möjligt att spara in ytterligare 1 miljon kronor. Fristadsprojektet har ingen trovärdighet, vi tar gärna en debatt om varför om någon vill det. Vi anser också att kommunens stöd till företaget Anagram AB kan slopas, eftersom kulturstöd inte bör gå till företag.

Av de förslag till besparingsmöjligheter som nämnden presenterade i januari fram vill vi genomföra sådana för sammanlagt 10 794 tkr. Detta är de besparingar som nämnden betecknar med följande koder: 1A, 2A, 4A, 5A, 6A, 7A, 1B, 10C, 1-4D, 14D, 16D, 17D och 20D. Vi har i vår nettokostnadstabell gett dessa samlingsnamnet ”utvalda besparingsförslag”.

Vi har två konkreta satsningar under denna nämnd: Vi anslår 7 miljoner för införande av kulturcheck, och vill även ge ett riktat bidrag på 1 miljon till Idalagården, för att säkra att den fortsatt ska kunna erbjuda Veberödsborna bra lokaler för uthyrning och olika verksamheter.

1. Socialnämnd

I de så kallade dialogdokumenten som utgjorde del av underlaget för förra årets budgetarbete, kan man läsa om de mycket stora kostnader som finns för introduktionen av nya socialsekreterare. Det hänvisas till en så hög siffra som 340 000 kronor per nyanställd, utspritt under 1,5 år. Beräkningen avser alltså kostnad för den arbetstid som går åt för att komma in i arbetsrutinerna. Vi ser detta som helt orimligt, och hävdar att tidsåtgången för detta i alla fall måste halveras. På detta sätt minskar vi socialnämndens behov av medel med 7 miljoner kronor.

Vi vill avskaffa alla utgifter som nu går till stöd till så kallade EU-migranter, och med tanke på de belopp som redan betalats ut och allt arbete som tjänstemän har gjort, är det att förvänta att det går att spara i 1,5 miljoner på detta under varje kommande år. Vi vill istället satsa 1,5 miljoner kronor på att kommunen hyr in bevakningspersonal, som avhyser tiggare i offentliga miljöer. Vi anslår även 750 tkr årligen till att bistå Jernhusen med en ordningsvaktstjänst, enligt den förfrågan som har inkommit från Jernhusen, och enligt den motion som SD har lagt om detta.

Genom ett omedelbart avbrytande av mottagningen av flyktingar, blir det för 2018 och kommande år möjligt att spara in åtminstone ett belopp motsvarande det underskott som denna verksamhet förutspås ha för 2017. Eftersom verksamheten tiden expanderar, anser vi det vara möjligt att på detta sätt spara in 100 miljoner för 2018, 110 miljoner för 2019, och 120 miljoner för 2020.

När det gäller försörjningsstödet, så bör detta med en Sverigedemokratisk invandringspolitik minska under det sista EVP-året, och vi har skrivit in en försiktigt bedömd siffra, 10 miljoner, för detta.

Men det går även att spara på försörjningsstödet redan på 2018, genom att det försörjningsstöd som betalas ut för flyktingar som väntar på att få etableringsersättning görs återbetalningspliktigt. Detta har genomförts i en del kommuner, enligt den så kallade Vansbro-modellen. Denna besparing rör sig om cirka 3 miljoner per år, beräknat på att kostnaden för år 2016 var 2,676 miljoner, och flyktingverksamheten kan antas vara större för kommande år än för 2016.

1. Miljönämnd

De anslag vi föreslår skiljer sig inte från de som S och Mp föreslår.

1. Vård- och omsorgsnämnden

Sverigedemokraterna månar om respekten för de äldre och menar att samhället är skyldigt dem en trygg ålderdom. Stressad personal, rädsla och social isolering för vårdtagare, personalbrist och anställda utan rätt utbildning är några av problemen i äldrevården.

Vi gör följande satsningar: Vi tillför 15 miljoner för att öka personaltätheten, och förbättra bemötandet och vårdkvaliteten i äldrevården. Vi satsar en miljon kronor på att trygghetslarmen ska kunna bli avgiftsfria.

Vi vill avskaffa allt mångfalds- och HBTQ-arbete, och eftersom speciellt det så kallade mångfaldsarbetet är omfattande inom verksamheten, och integrerat i allt arbete, går det säkert att spara 2 miljoner på att avveckla detta.

Vi har likt budgeten från S och MP, lagt ett effektiviseringskrav på nämnden, men vill ge nämnden mer tid för den omställningen, och har lagt in det först år 2020.

1. Utbildningsnämnd

Vi anser att det går att göra en allmän besparing på modersmålsverksamheten på 3 miljoner kronor. Det förekommer också mycket ”mångfalds och HBTQ-arbete” inom nämndens verksamheter, och lågt räknat bör det gå att spara in 3 miljoner kronor genom att dessa projekt avslutas. För år 2020 har vi lagt in ett effektiviseringskrav på 1 procent.

1. Barn- och skolnämnd totalt

”Flumskolan” måste bort. Att PISA-rapporterna visar på ett ständigt sjunkande resultat i skolan bygger till stor del på undermineringen av lärarens roll och en ständig nedvärdering av själva kunskapsutlärningen. Inte heller tillåts lärare upprätthålla ordning och reda i klassrummet – inga disciplinära åtgärder tillåts trots stökiga elever och ordningsstörningar.

Sverigedemokraterna anser att Lund ska gå i täten mot ”flumskolan” och ge behöriga lärare status som tjänstemän enligt det förvaltningsrättsliga begreppet om myndighetsutövning. Utöver denna förhöjda status – som ger läraren ett större lagligt skydd mot verbala och fysiska angrepp – inför vi möjligheten för lärare att utbildas till ordningsvakter.

Vi vill tillåta eleverna lära i sin egen takt. Idag anpassas skolgången efter den elev som är ”svagast” vilket innebär att de elever som har lättare för skolgången förhindras att avancera snabbare. Detta får som följd att de inte uppnår de framsteg de hade kunnat nå. Vi vill därför införa klasser för de som behöver extra tid och resurser, samtidigt som de elever som har lättare att lära sig tillåts avancera i en snabbare takt.

Vi gör en rad omprioriteringar när det gäller resurserna till skolan, enligt följande: Vi avskaffar tilläggsresurserna för flyktingar, den senast tillgängliga siffran är 54 miljoner. Vi ökar istället anslagen så att 25 miljoner går till ökade anslag för barn med behov av extra stöd; 12 miljoner går till 20 nya ”tillsynslärare” med ordningsvaktsbefogenhet, och 10 miljoner går till att möjliggöra en minskning av klassers storlek där det behövs mest.

Vi satsar även 4 miljoner på att stärka barns kunskap om det svenska kulturarvet.

En annan viktig satsning är att vi vill anslå 3 miljoner kronor till att utbilda lärare i att motverka etniska konflikter. I det mångkulturella samhället, med dess inbyggda motsättningar, kan vem som helst, svensk eller invandrare, drabbas av trakasserier på grund av etnicitet eller religiös tillhörighet. Detta tar sig ofta mycket otäcka uttryck inom skolans värld.

Detta är också vad skolpersonalen har sagt är det som behövs. I BSN Lunds stads handlingar inför sammanträdet 2017-03-15 kan man i ärendet ”3 Information: HBTQ-insats” (Dnr BSL 2017/0033) läsa vad medarbetarna har svarat i den enkät som har skickats ut efter en ”HBTQ-insats” som omfattade 2500 anställda. Det tas i handlingarna upp att medarbetare har svarat att förvaltningen borde arbeta med andra diskrimineringsåtgärder än HBTQ. ”främst etnisk diskriminering tas upp som exempel”.

Vi minskar anslaget till modersmålsverksamheten med 10 miljoner, en reform som går att göra även under lagens krav på att tillhandahålla modersmålsundervisning, eftersom barnets behov av denna undervisning måste vägas mot barnets behov av att använda sin tid åt andra ämnen.

När mångfalds- och HBTQ-arbetet avskaffas inom skolverksamheterna och på förvaltningarna, kommer stora medel att kunna sparas in. Vi bedömer att det går att minska anslagen med minst 15 miljoner kronor när dessa verksamheter avskaffas.

1. Finansförvaltning

Vår budget här skiljer sin inte från den som föreslagits av S och Mp.

1. Renhållningsstyrelsen

Vår budget här skiljer sin inte från den som föreslagits av S och Mp.

1. Servicenämnden

Vår budget för Servicenämnden skiljer sig från förslaget från S och MP genom att vi inte har deras årliga effektivisering på två procent, och inte har med driftskostnaderna för inomhusmiljöprojektet som en utgift på denna post.

1. Skattesats

Vi yrkar att skattesatsen ska förbli oförändrad, 21, 24 per skattekrona.