På torsdag är det kommunfullmäktige igen | Sverigedemokraterna i Lund

På torsdag är det kommunfullmäktige igen

På torsdag, 11 oktober är det dags för kommunfullmäktige igen. Det är valperiodens sista fullmäktige, innan det nya KF har sitt första sammanträde 25 oktober. Det börjar som vanligt 17 på torsdag, men slutar redan 20.00. Då har nämnligen politikerna en sista chans att försonas efter fyra års gräl, genom att de då går över till Rådhuset och äter tillsammans. De som slutar i KF blir avtackade.

Dagordningen som gått ut har en hel del ärenden, men långt ifrån alla kommer att bli behandlade. Man kanske kommer en bit in på motionerna. Innan det är det dags att återigen behandla översiktsplanen, som på förra KF 27 september återremitterades till kommunstyrelsen. Denna beslutade dock på sitt möte den 3 oktober att inte skicka den vidare till byggnadsnämnden, utan skicka tillbaka den till KF. Det kan bli så konstigt genom möjligheten till minoritetsåteremiss. En tredjedel av KF, i detta fall 24 av 65 ledamöter, kan besluta om en sådan. Paradoxen är förstås att en majoritet i den instans den skickas till, i detta fall kommunstyrelsen, kan besluta att göra något helt annat är vad de som drev igenom återremissen ville.

Detta KF äger alltså rum i Stadshallen, men den ska nu nu renoveras under några år. KF kommer istället att äga rum i Polhemsskolans aula. Men allmänheten har fortsatt möjlighet att komma och lyssna, så välkomna till Polhemsskolan de kommande åren för att fortsätta lyssna på retoriska storheter, stor klokskap, och en del annat annat också.