På Sjöbo marknad och Piratenmuseet | Sverigedemokraterna i Lund

På Sjöbo marknad och Piratenmuseet

Glada Sverigedemokrater på Sjöbo marknad. Alla foton: Hans-Olof Andersson

Torsdagen den 19 juli började Sjöbo marknad, och Sverigedemokraterna var förstås på plats. Aktiva från SD Sjöbo hade ordnat med tält och annat material, men aktiva från både grannen SD Lund, och från SDU var också där. Från Lund åkte tre av våra aktiva. I samtalen med människor visade det sig att det är allt fler som verkligen håller på att bli rejält oroade för hur Sverige och Skåne egentligen styrs. Varför gör de styrande inget mot våldtäkterna, personrånen och otryggheten? Och problemen i till exempel sjukvården? Sverigedemokraternas kampanj ”Inga fler papperspoliser” rullar ju vidare, och för oss är det självklart att en ganska enkel förbättring man kan göra är att ge poliserna bättre möjligheter att lösa brott. Som det är nu får de tillbringa mycket av sin tid med byråkrati.

SDU.are från bland annat Lund var på plats hela tiden

Piratenmuseet i Vollsjö

Efter att ha medverkat några timmar på marknaden valde en av SD Lundarna att stanna, medan vi andra begav oss mot Vollsjö, för att få oss lite skånsk och svensk kultur till livs. Nu bröt det denna dag utlovade regnvädret ut på allvar, men när vi närmade oss Vollsjö bättrade sig vädret på sitt yttersta, så att regnandet till slut upphörde.

Fritiof Nilsson ”Piraten” är ju en av våra stora författare. Museet i Vollsjö är ju tyvärr inte inrett i ”Piratens” barndomshem, eftersom detta revs för ett antal års sedan för att ge plats för en väg. Men samlingarna av sådant som förstautgåvor och ett stort antal foton berättar ändå på ett förtjänstfullt sätt om ”Piratens” liv och verk.

Hans-Olof Andersson vid förstaupplagor av Fritiof Nilsson "Piratens" verk

Hans-Olof Andersson vid förstaupplagor av Fritiof Nilsson ”Piratens” verk

En förminskad kopia av den Piratenstaty som finns i Kivik. En kopia till finns i Lund, vid det hus på Bytaregatan där han bodde under studietiden.

Kassetter med högläsningar av Piraten fanns till salu