Oscar Sjöstedt: ”Vi har alltid rätt, men är 4-5 år för tidiga” | Sverigedemokraterna i Lund

Oscar Sjöstedt: ”Vi har alltid rätt, men är 4-5 år för tidiga”

Oscar Sjöstedt talade om ekonomi i Lund 9 november 2017. Alla foto: Hans-Olof Andersson.

Torsdagen den 9 november hade SD Lund besök av Oscar Sjöstedt, riksdagsledamot och ledamot i Finansutskottet. Oscar Sjöstedt gör ett enormt arbete med att försöka vrida Sveriges ekonomi i rätt riktning, och denna kväll berättade han hur Sverigedemokraterna i riksdagen bit för bit lyckas med att påverka, även om de andra partierna är oerhört dåliga på att föra dialog och förhandla.

Han började med att tala om äldrefattigdomen. Han tar upp att den borgerliga regeringen sänkte skatten på arbete genom jobbskatteavdragen, men inte sänkte skatten för pensionärer. Garantipensionen är idag 7952 i månaden. Sedan är det skatt på det. SD vill höja garantipensionen med 1000 kronor.

Oscar Sjöstedt gick igenom SD:s budget.

Sedan går han igenom reformer SD vill genomföra, bland annat sänkt inkomst skatt för låg-och medelinkomsttagare, bättre villkor för pensionärer, stärkt försvar, och fler poliser:

”Vi har alltid rätt, men vi är alltid 4-5 år för tidiga. Det är jättejobbigt att vara Sverigedemokrat. Ett exempel är att vi var först med att föreslå fler poliser. Nu plötsligt förstår de andra partierna det”

När det gäller invandringspolitiken finns det mycket pengar att spara inom det området. Kostnaderna är enorma, och de andra politikerna och gammelmedia gör sitt bästa för att ljuga och förleda. En viktig sak Sverige kan göra är att insistera på att asylsökande ska provas i det första säkra land de kommit till, och inte kunna röra sig vidare genom Europa och prova att söka asyl lite här och var:

”Vi ska inte ta emot asylsökande från Danmark eller Finland, för det är inte krig i Danmark eller Finland!”

Helene Thorhaug och Stefan Borg var två av besökarna denna kväll

Oscar Sjöstedt tog upp att arbetsförmedlingen behöver reformeras. I Australien avskaffade man sin motsvarighet till arbetsförmedlingen och ersatte den med ett system där fler aktörer, bland annat privata, arbetar på provisionsbasis. De får provision efter hur många klienter de lyckas sätta i arbete, och hur snabbt.

Oscar Sjöstedt berättade sedan om när han var i debatt i aktuellt mot Civilminister Ardalan Shekarabi. Shekarabi ville ha bättre villkor för utstationerad arbetskraft. Sjöstedt påpekade att utstationerad arbetskraft inte ska ha bättre villkor en inhemsk arbetskraft. Socialdemokraternas förslag föll i kammaren, då gjorde de om sitt förslag i tydlig riktning mot SD:s förslag och det lades då och gick igenom. ”Så är det ofta, S och Mp vägrar ha dialog”

Denna kväll fick de cirka 40 åhörarna lära sig mer om ekonomi, och blev återigen påminda om att SD redan nu är med och påverkar i riksdagen, genom att inget av de så kallade blocken har majoritet.

Detta är ett citat från en arbetsgivare, det visar på hur enorm den bidragsfinansierade delen av arbetslivet har blivit.