Nu ska kommunen dela ut priser i öppenhet, kunskap, och leda. | Sverigedemokraterna i Lund

Nu ska kommunen dela ut priser i öppenhet, kunskap, och leda.

Idag onsdag är det möte i kommunstyrelsen. Mötet börjar 14 och cirka 18 bör det vara klart, då lägger vi upp pressmeddelandet om vad som hände.
Det är 45 ärenden. Ett av de mest udda är 16, ”En organisation som vågar, inrättande av medarbetarpriser”. Det är den så kallade kvintetten som vill införa detta. Det finns ju redan väldigt mycket priser och utmärkelser av olika slag, och ofta blir det bara ett jippo för att den organisation eller person som delar ut priset ska få synas.

Man hade förstått om de ville inrätta ETT pris, men de vill inrätta sex stycken! Det är i sex grenar utmärkelser ska delat ut: 1: innovation 2. kunskap 3. öppenhet 4. lyssna 5. lära 6. leda.

Detta kommer att kosta pengar och medföra en massa byråkrati i en kommun som redan är överbelastad med sådant. Facket har redan skällt ut detta, redan innan det är infört. Det är också svårt att förstå vad vissa av priserna innebär. Vad är ett pris i ”öppenhet”? Är det att medarbetaren har följt offentlighetslagstiftningen? Och vad är ett pris i leda? Om det hade varit ett pris i ledarskap, eller ”att leda” hade det varit begripligt, men det är inte vad det står i dokumenten inför mötet, det står att det är ett pris i leda.