Nu kommer vår motion om ordningsvakt vid stationen upp | Sverigedemokraterna i Lund

Nu kommer vår motion om ordningsvakt vid stationen upp

2018 kommer att bli ett intensivt år i Lundapolitiken, och i Sverige som helhet. Söndagen den 9 september är det val till riksdag, landsting och kommun, så kallade allmänna val. Vi i SD Lund kommer att fortsätta lägga fram förslag och argumentera, och vi kommer att beddriva en kampanj där ni bland annat kommer att kunna träffa våra politiker och kandidater på det ”valtorget” som börjar på Stortorget tre veckor innan valet.

Nästa kommunfullmäktige som ni kan komma och titta på är torsdagen den 25 januari, 17.00 i Stadshallen. Men innan det är det kommunstyrelsen nu på onsdag. Ett ärende som kommer upp först på KS och sen på KF, är vår motion om att kommunen ska bistå Jernhusen med en ordningsvakt vid stationen Statliga Jernhusen äger järnvägsstationerna i Sverige. Våren 2017 skrev deras säkerhetschef ett brev till Lunds kommun. I brevet beskrev han det helt ohållbara läget i och runt stationen: människor blir antastade av tiggarna med flera, hans beskrivningar av situationen är ingående och skrämmande. Han föreslog att Jernhusen och kommunen måste försöka lösa det här tillsammans, genom att Jernhusens ordningsvakt skulle få hjälp av en som kommunen skulle ställa upp med.

Vi i SD motionerade omedelbart om att kommun skulle bifalla detta. Vad vi vet har inte kommunen gett Jernhusen något svar på deras fråga. Nu har vår motion legat i åtta månader hos tjänstemännen, obegripligt varför. När den nu kommer upp för beslut har de andra partierna en chans att visa att de tycker att kommuninvånarna ska får något annat än otrygghet för sina skattepengar. Hur vore det om en liten, liten del av skattepengarna, kostnaden för en enda ordningsvakt, gick till en väl behövd ordningsvakt vid stationen?

Här är en länk till motionen:

Motion om att Lunds kommun ska bistå Jernhusen med en ordningsvakt vid Lunds central.

SKD skrev om motionen idag, här är länk: