Nu har dom fallit för mordhotet på valtorget | Sverigedemokraterna i Lund

Nu har dom fallit för mordhotet på valtorget

Idag kom Lunds tingsrätts dom i mål B 5024-18. Det rör sig om det mordhot som vår ordförande Bengt Malmberg utsattes för under valtorget den 7 september. Rättegången ägde rum i torsdags förra veckan.

Lunds tingsrätt dömer den åtalade 59-åringen för olaga hot enligt 4 kap. 5 § 1 st. brottsbalken. Påföljden fastställs till villkorlig dom och dagsböter på 5000 kronor. 59-åringen ska utge ett skadestånd till Bengt Malmberg på 5000 kronor jämte ränta. Den dömde skall dessutom betala 800 kronor till brottsofferfonden.

I domen kan man ingående läsa de olika personernas skildringar om vad det var som hände på valtorget. Tingsrätten tar fasta på Bengt Malmbergs och ett vittnes skildring av vad som hände. 59-åringen betedde sig väldigt aggressivt och försökte skrämma Bengt Malmberg. Det hela kulminerade i ett konkret hot: ”Vi ses på barrikaderna, då ska jag mörda dig din jävel”

För dig som vill läsa domen i sin helhet så är det bara att hämta ut den i receptionen på Lunds tingsrätt. Ange målnummer B 5024-18.