När börjar de styrande politikernas värdegrundsarbete? | Sverigedemokraterna i Lund

När börjar de styrande politikernas värdegrundsarbete?

Debattartikel om våldtäktsskandalen, skriven 10 mars.

Avslöjandet i veckan att Lunds kommun har låtit de två pojkar som dömts för en våldtäkt gå kvar på skolan visar på en kultur i Lunds kommun, att man bara sopar problem under mattan. Det står i Sydsvenskan att ”enligt skoldirektör Mats Jönsson informerades de ledande politikerna i nämnden i januari”. Sedan påpekar revisionens ordförande Britt Svensson att hela nämnden borde fått kännedom om vad som hänt. Vi i SD sitter också i BSN Lunds stad, men fick inte veta något.

Den här formen av våldtäkter blir allt vanligare i Sverige, men allt ledande politiker kan göra är att mörka och dölja, och när det väl blir offentligt hur felaktigt det hanterats så offras någon ur personalen, i det här fallet rektorn. Det här med att mörka och dölja är ju en kultur som kommer uppifrån, från den politiska ledningen.

När man läser vad kommunalrådet Elin Gustavsson och skoldirektör Mats Jönsson säger i Sydsvenskan, i artikeln med rubriken ”Rektorn på Lundaskolan lämnar sin tjänst efter massiv kritik”, så försöker de hela tiden komma undan sitt eget ansvar, och hävda att det är värdegrunden det är fel på. Det står även i kommunens pressmeddelande i frågan att man ska ”intensifiera arbetet med värdegrundsfrågor”. När ska det arbetet nå de styrande i kommunen? En förbättring av maktens värdegrund kanske måste föregå arbetet med barnens värdegrund?

Nu kräver vi, och förmodligen alla andra Lundabor, svar på vem som är ansvarig för detta. De partier som säger sig styra skolpolitiken i Lund, S, MP, och L, måste ta ett politiskt ansvar. Kanske genom att avgå?

Hans-Olof Andersson

partiföreträdare SD Lunds kommunfullmäktige