Motion om att utredningen om badhus i Dalby ska återupptas. | Sverigedemokraterna i Lund

Motion om att utredningen om badhus i Dalby ska återupptas.

Lund 2017-11-24

Ställd till Lunds kommunfullmäktige.

Hur beslutas det egentligen vad vi ska satsa på i Lunds kommun? Behoven att bygga är mycket stora eftersom befolkningen hela tiden växer. Men eftersom oviljan att medge att politik är en fråga om prioriteringar är så stor, sker ibland prioriteringarna av tvingande nödvändighet istället för enligt folkviljans inriktning och befolkningens behov.

Ett exempel på det är det som hände med badhusplanerna för Dalby och den östra kommundelen. Den 31 januari 2008 beslutade KF att genomföra den stora ombyggnaden av Högevallsbadet. Då beslutades det också  ”att uppdra åt kultur- och fritidsförvaltningen att under hösten 2008 påbörja en allsidig utredning om ett nytt inomhusbad i Dalby för att möjliggöra beslut våren 2010.”

Sedan gick åren, och inget hände, till den 16 maj 2012, då kultur- och fritidsnämnden beslutade att teckna uppdragsöverenskommelse med serviceförvaltningen, för att samordna processen kring hur ett inomhusbad i Dalby skulle kunna utformas.  Men investeringsgruppen, en arbetsgrupp av tjänstemän som arbetar med den så kallade ”investeringsprocessen” meddelade i oktober 2015 att man avstyrkte fortsatt utredning och genomförande ”på grund av kommunens hårt ansträngda ekonomi”. Sedan fick kommunstyrelsen det hela på sitt bord den 7 september 2016, i form av ärendet ”Begäran om återkallande av uppdrag att utreda ett inomhusbad i Dalby”.

I dokumenten till det ärendet konstaterade kultur- och fritidsförvaltningen helt lakoniskt att ”arbetet har stannat av”. I ärendet fanns inga dokument alls från utredningsarbetet. Vi Sverigedemokrater kontaktade serviceförvaltningen och begärde ut projektplanen. I den stod det bland annat att tre olika platser i Dalby kan vara aktuella för den nya byggnaden. Det fanns inga beräkningar av behovet av tid för de olika sorternas bad- och simverksamhet. Det fanns heller inga kostnadskalkyler. För att vi politiker ska kunna ta ställning till ett badhus i Dalby, så behöver vi veta både behoven och kostnaderna. Vi Sverigedemokrater begärde därför att ärendet skulle återremitteras för att kompletteras med alla dokument. I andra hand yrkade vi avslag till återkallandet. Tyvärr fick vi inte igenom något av yrkanden.

Men förr eller senare behöver Dalby (och därmed den östra delen av kommunen) få sitt inomhusbad. När badet bör byggas är både en fråga om behov, och om ekonomiska prioriteringar, men befolkningen i den östra delen av kommunen växer, och förr eller senare är det logiska att bygga ett badhus i Dalby. Förr att kunna avgöra när det är dags att göra det, behövs ett underlag, som till exempel tar upp sådant som befolkningstillväxt, prognoser för behovet av bassängtid för simundervisning med mera.

Det har påpekats att utbyggnaden av Dalby går långsammare än vad man tänkte år 2008. Men en anledning till att efterfrågan på bostäder i Dalby, och hela den östra delen av kommunen inte är lika starkt som i Lund, är ju att det är mycket närmare till olika former av service och fritidsaktiviteter för de som bor i tätorten Lund. Vill vi kunna förverkliga utbyggnadsplanerna för Dalby måste kommunen visa att man menar allvar med att långsiktigt bygga ut olika saker. På lång sikt är det rimliga att invånarna i byarna inte behöver åka till Lund för att besöka ett badhus, utan att man bygger ett nytt sådant, då förslagsvis i Dalby.

Sverigedemokraterna yrkar

att utredningen om byggande av badhus i Dalby återupptas.

_______________________

Hans-Olof Andersson