Kvintetten håller inte ihop! | Sverigedemokraterna i Lund

Kvintetten håller inte ihop!

Kvintetten, dvs M, L, KD, C, och FNL säger sig styra Lund. De har 32 av 65 mandat i fullmäktige, så de saknar ett mandat för egen majoritet. I de flesta nämnderna har de 5 av 11 mandat, men i kommunstyrelsen har de 7 av 13 mandat. Så där borde de väl i alla fall bestämma?

Men inte ens i kommunstyrelsen håller Kvintetten ihop särskilt ofta. De tycks inte ens göra seriösa försök att förhandla ihop sig inför mötena. Så styrningen av kommunen är faktisk i stort sett i kaos. Vi ska ge er några exempel från det senaste kommunstyrelsemötet, 14 augusti:

Frågan om Glasmästeriet som ny lokal för Teater Sagohuset: Då röstade C, KD, och FNL återremiss, och M och L röstade bifall.

Ett annat ärende på det mötet var ett pris för frivilliga samhällsarbetare. Då hade C ett annat förslag än övriga Kvintetten på var pengarna skulle tas ifrån.

I ärendet om att bygga ny cirkulationsplats vid Klostergården så yrkade C och FNL avslag, medan de tre övriga i Kvintetten yrkade bifall.

På C och V gemensamma motion ”Vi måste prata om smågatstenarna” hade centern alltså lierat sig med V, mot de andra i Kvintetten.

På KD:s motion ”man ska kunna lita på Lund” så var det inget av de övriga partierna i Kvintetten som biföll, alla var emot den.

Det är i stort sett likadant på de flesta möte i KS och KF. Det är falskt av Kvintetten att säga att de styr, när de uppenbarligen inte ens försöker komma överens så de kan sägas driva någon politisk linje.

Vilka av dessa förslag som var bra eller dåliga, det är komplicerat och ni kan själva läsa om våra ställningstaganden i våra pressmeddelanden. Men vi Sverigedemokrater är alltid öppna för förhandlingar för att lösa problem och bygga stabila, bra lösningar i olika frågor. Men det verkar som om alla de andra partierna hellre förlorar än förhandlar, och Kvintetten förhandlar ju inte ens med varandra.