Kommunens invånare fortsätter höra av sig om de höjda avgifterna | Sverigedemokraterna i Lund

Kommunens invånare fortsätter höra av sig om de höjda avgifterna

För ett tag sedan beslutade ju kommunfullmäktige om kraftigt höjda avgifter för de som bor på särskilda boenden, och använder kommunens omsorgstjänster. Maten blir mycket dyrare, en avgift på 65 kronor i månaden för hjälpmedel införs, med mera. Vi i SD röstade emot detta, men kvintetten fick igenom det med hjälp av miljöpartiet. De höjda avgifterna ger inte så mycket i kommunens kassa. Det är cirka 5 miljoner, det ska jämföras med att hela vård-och omsorgsnämnden går runt på cirka 2 miljarder, det motsvarar alltså cirka 2,5 promille av nämndens omsättning.

De höjda avgifterna har orsakat stor ilska. Äldre och personer som har anhöriga som använder omsorgen, fortsätter höra av sig till oss. Senast i söndags ringde en mycket arg medborgare och ville kontrollera så att vi i SD hade röstat emot detta.

Samtidigt som sådana här beslut fattas, fortsätter man att bygga ut byråkratin i kommunen. Man antar en ”vision”, man bildar nya bolag som har oklar funktion och kostar stora pengar, man gör oändliga utredningar som inte tillför något nytt, förutom enorma mängder tomma dokument.