Gymnasierna stänger och andra åtgärder | Sverigedemokraterna i Lund

Gymnasierna stänger och andra åtgärder

Katedralskolan i Lund

Ingen kan väl ha missat att man nu sätter igång och stänger skolorna för att bromsa spridningen av Coronaviruset. Idag tisdag var presskonferens om detta. Från och med onsdag bedrivs undervisningen på distans. Lärare ska gå till arbetet som vanligt.  När det gäller Lunds universitet så ställer de in undervisning och tentamen från onsdagen även de. De olika förvaltningarna på kommunen arbetar just nu mycket med att säkra så att de klarar bemanningen vid hög sjukfrånvaro, det är ju extra viktigt i till exempel äldrevården. Det finns en pandemiplan i kommunen, och den tar upp att till exempel renhållningsstyrelsen (hämtning av sopor och returmaterial) bedömer att de kommer att kunna klara det nödvändigaste på halv personalstyrka.

När det gäller kommunikationen med allmänheten så använder kommunen nu förstås hemsidan lund.se, se länk nedan. Skolorna har sitt eget kommunikationssystem, Unikum. Även lunds kommuns facebooksida har en del information. Staten kommer ju nu att börja göra postutskick om detta, och förhoppningsvis kommer det snart också igång i Lund. För en kommun är det billigt, för massutskick är portot långt under vanligt porto, och att trycka är billigt.  För er som behöver specifik info som ni inte hittar på lund.se så går det naturligtvis också att maila kommunen, och kommunens växel svarar precis som vanligt i telefon.