Funderar du på att kandidera för SD i valet 2018? | Sverigedemokraterna i Lund

Funderar du på att kandidera för SD i valet 2018?

Funderar du på att kandidera för Sverigedemokraterna i valet 2018? Då är det dags att ansöka nu. Sista ansökningsdag är den förste december. Så här går det till: Först och främst måste du vara medlem. Är du inte redan det, så blir du det på följande länk:

Ett tag efter att du en bekräftelse på att du är medlem och ett välkomstmail från oss i SD Lund.

Vilka politiska organ är det då du kan kandidera till? Du kan kandidera till kommunfullmäktige och regionfullmäktige. För att kandidera till riksdagen måste du har varit politiker för SD i någon av de två tidigare församlingarna, det går inte att kandidera direkt dit. Det vanliga är att man börjar med att kandidera till kommunfullmäktige. Du gör det genom att skicka in en uppsättning blanketter:

Nästa steg är att du kallas till intervju med SD Lunds valberedning, som bedömer din lämplighet och kapacitet. Sedan fastställs listan till KF av SD Lunds årsmöte i februari 2018. Ytterst är det alltså medlemmarna som avgör om du kommer med på valsedeln.

Vad innebär det då att kandidera för SD? Som politiker blir du en officiellt representant för partiet, och förväntas tala och verka för partiets politik. Det krävs  alltså att man har en god förmåga att samarbeta med andra. En fråga många ställer är hur mycket tid det tar, och svaret är att du måste lägga en hel del till på att läsa handlingar, gå på olika möten, med mera, men att nästa alla politiker är så kallade fritidspolitiker. Det rör sig om mötesverksamhet kvällstid kanske  en kväll i veckan. En bra politiker tar sig tid däremellan med att läsa på, och förstås vara i kontakt med allmänheten, andra politisk engagerade, och hålla sig informerad om vad som händer i samhället och politiken.

Har du frågor, tveka inte att höra av dig till oss i SD Lund. Kontaktuppgifter hittar du på denna sida.