Den höjda pensionsåldern är en enorm försämring av välfärden! | Sverigedemokraterna i Lund

Den höjda pensionsåldern är en enorm försämring av välfärden!

I torsdags kom beskedet, sex av riksdagspartierna (alla utom SD och V) har kommit överens om stora ändringar i pensionssystemet. Det har pratats om det här en tid, även tjänstemännen på Lunds kommun har nämnt detta. Vad innebär då denna uppgörelse? Kortfattat kan sägas att den innebär en enorm försämring av våra möjligheter att få en anständig inkomst den dag vi inte längre kan jobba.

Först och främst så höjs lägsta möjliga pensionsålder från 61 år till 64 år! Detta ska ske stegvis och vara helt infört 2026. Det kommer inte att gå att få garantipension förrän vid 66 år ålder, att jämför med 65 nu. Den ålder då arbetsgivaren kan avsluta anställningen höjs från 67 till 69 år. Det är naturligtvis bra för den som kan och vill jobba så länge, men kan försvåra för arbetsgivare att förnya arbetsstyrkan.

För många av oss kommer det självklart att gå bra att jobba till 64, många har fortfarande kraft vid den åldern. Problemet är att, om man har haft en låg eller normal inkomst, så blir det inte mycket till pension vid 64 år! Det innebär att de flesta kommer att behöva jobba betydligt längre för att få en anständig pension, kanske ända till 70. Och det är inte roligt om man är utsliten av ett långt och stressigt arbetsliv. Förr i tiden, när de flesta jobb var kroppsarbete, var det kroppen som var utsliten kanske redan vid 60. Nuförtiden är det så för många också, men många andra har haft jobb där ansvar och stress och mycket övertid har tärt hårt. En svensk polis till exempel, som kanske har börjat arbeta vid 22 års ålder med att kämpa i kravaller, bland brinnande bilar, och bli bespottad och slagen av våldsamma mångkulturalister, hur ska den orka med detta till 70 års ålder?

Varför genomför de sex partierna (S, MP, C, KD, L, och M) detta? Den officiella förklaringen är att befolkningspyramiden ändras, med en allt äldre befolkning. Men det är inte hela sanningen.
Det hade gått att använda den ekonomiska tillväxt som vårt samhälle faktiskt har, till att bibehålla välfärden för våra äldre. Men de pengarna används istället till att införa det mångkulturella samhället. Det prioriteras framför allt. Sverige skall vara hela världens socialbyrå, det är dessa sex partiers fasta övertygelse. Vi ska jobba längre, men samtidigt finns det hundratusentals arbetslösa. Hur går det ihop? Förklaringen är att de som är arbetslösa, många av dem asylinvandrare, inte är kompetenta att ta de lediga jobben. Därför måste gamla trotjänare slava på flera år till, för att förhoppningsvis en dag kunna få en pension som går att leva på.