Debattsvar mot liberalerna kommer i Sydsvenskan under tisdagen. | Sverigedemokraterna i Lund

Debattsvar mot liberalerna kommer i Sydsvenskan under tisdagen.

Lund 2017-07-04:

Vi har redan i lördags skrivit ett debattsvar på Liberalernas artikel om gratis buss för äldre över 75. Sydsvenskan har meddelat oss att det kommer att publiceras i nätupplagan. Så fort artikeln är uppe på Sydsvenskan kommer vi att publicera den även här. Kort kan man säga att det som skiljer oss och Liberalerna i den här frågan är att vi inte anser att alla över 75 behöver gratis buss. Det är bättre att satsa på de verkligt behövande i vårt samhälle, till exempel fattigpensionärerna.

Liberalerna är allmänt märkliga nuförtiden. Det är så uppenbart att de inte har någon verklig förståelse av vad som är fel i dagens samhälle. De kommer med märkliga förslag, till exempel att en person över en viss ålder, tillsammans med en annan person under samma ålder, ska få gå ut på stan och äta lunch gratis, på kommunens bekostnad. Det är ju bara konstigt. Varför ska alla pensionerade läkare och professorer i Lund, ofta inte bara med god pension, utan ibland med fin villa, kunna luncha gratis med skattemedel?
Det är ju så uppenbart bara populism och röstfiske. Det som behövs för äldre i Sverige är ju:
1) Bättre pension för fattigpensionärerna
2) Trygghet mot brottslighet, ”åldringsrånare”, med mera
3) Snabb tillgänglighet till vård på vårdcentraler och sjukhus.
4) Lättare att få plats på särskilt boende
5) Fungerande färdtjänst. De styrande politikerna i Lund erkänner att den har varit usel i många år. Man gjorde en upphandling som inte kunde leverera en bra tjänst. Nu har ett annat bolag upphandlats, och det ska ta över under 2018. Vi var i vår budget för de ökade medel det nya avtalet kräver.

Man skulle kunna fortsätta och räkna upp mer. men för att ta tag i de stora frågorna måste man ha modet att tala om vad som är fel i dagens samhälle. Vi har idag ett samhälle där kulturmarxism och liberalism har mötts i värdefrågorna. Mångkulturalismen är en den stora gemensamma nämnaren, som passar som hand i handske för båda. Denna utopiska lära är i praktiken inte bara värderelativistisk, utan i praktiken värdenihilistisk. Det går inte att bygga ett samhälle på en sådan grund. Den gamla folkhemsidén var vida överlägsen, men den har ju övergetts av alla utom SD.

Sverige är nu i ett så allvarligt läge, att mycket av det politiska arbetet är en fråga om att hindra ännu mer samhällsupplösning. Då är det fel att sätta bocken till trädgårdsmästare. i SD: samhälle är det tryggheten först som gäller, inte mer samhällsupplösning.