Debatt ”Politikpanik” på biblioteket 24 maj | Sverigedemokraterna i Lund

Debatt ”Politikpanik” på biblioteket 24 maj

Debatt stadsbiblioteket 24 maj

Torsdagen den 24 maj var det debatt om jämlikhet och hedersproblematik på biblioteket. Arrangörerna var ungdomar som gjorde detta i ett samarbete med kommunens verksamhet för ungdomar. Själva debatten leddes mycket skickligt av en Nora, som arbetar just i ett projekt runt hedersproblematik.

För Sverigedemokraterna deltog Hans-Olof Andersson. En av de första frågorna som togs upp var ”Kan Sverige bli mer jämställt?” De flesta partier ansåg att det fanns mycket kvar att göra. Hans-Olof Andersson påpekade att det finns risk att Sverige har passerat sitt mest jämställda stadium, och att det sedan en del år blir värre. Förtrycket mot kvinnor i det alltmer mångkulturella Sverige är allvarligt. Jämställdhet är ju inte bara en fråga om löneutveckling och liknande, utan också om att det ökade sexuella våldet skapar ett samhälle där det blir allt mer svårt för kvinnor att vara trygga.

Åtta partier deltog i debatten. SD:s Hans-Olof Andersson längst till höger.

En annan sak som togs upp var om det ska införas ett tredje juridiskt kön eller inte. En del i debatten hävdade att barn som föds med oklar könstillhörighet skulle kunna utgöra ett sådant, men det är ju helt fel, så funkar det ju inte. Andra gav uttryck för att könstillhörighet skulle kunna vara något helt valfritt och flytande, och moderaterna gick så långt som att säga ”fler kön behövs, om det ska vara ett till eller flera hundra vet vi inte nu”

Debatten blev väldigt tydligt polariserad när en av frågorna ställde jämställdhet som potentiellt i motsats till yttrandefrihet. Riktigt hur motsättningen  skulle se ut klargjordes inte. Många av debattörerna var svävande på målet om det fanns en motsättning, men Hans-Olof Andersson påpekade att det är bättre att debattera mot åsikter man inte tycker om, än att försöka förbjuda dem. Att någon annan tycker något annan än en själv är ju, för den tänkande människan, att se som en möjlighet till en givande diskussion som båda parter kanske kan lära sig något av. Där alla tycker lika blir det ju inte mycket tänkt.

Arrangörerna inleder debatten.