Björn Söder höll föredrag om utrikespolitik i Lund | Sverigedemokraterna i Lund

Björn Söder höll föredrag om utrikespolitik i Lund

Björn Söder i Stadshallen i Lund 18 april.

Björn Söder i Stadshallen i Lund 18 april. Alla foto: Hans-Olof Andersson.

Måndagen den 18 april höll Björn Söder föredrag om utrikespolitik i Stadshallen i Lund. Cirka 100 Sverigedemokrater hade samlats för att lära sig mer och ställa frågor. Utrikespolitik är kanske det allra mest komplicerade området för att parti att skapa politik inom, och Sverigedemokraterna var under många år tydliga med att vi endast hade en grundläggande politik, runt sådant som Sveriges säkerhet. Men även sådant  som bistånd ingår i utrikespolitikens område, och så förstås Sveriges förhållande till andra stater på det globala planet. Nu, 2016, har Sverigedemokraterna en ganska utvecklad politik på dessa områden, men det står inte ivägen för en fortsatt diskussion runt många ämnen, och det världspolitiska läget ändras ju också hela tiden.

Mattias Kristiansson välkomnade alla till föredraget

Mattias Kristiansson välkomnade alla till föredraget.

Kvällen började med att kvällens arrangörer,Dragan Brankovic, vice ordförande SD Lund, och Mattias Kristiansson, ledamot i Region skånes sjukvårdsnämnd hälsade alla välkomna. Björn Söders föredrag, som var långt och omfattande, gick sedan med hjälp av bilder igenom sådant som biståndspolitik, läget i Mellanöstern, läget i Ukraina, Västsahara, Mali, och flera andra oroshärdar. Sedan kom han  till kärnan av utrikespolitiken, Sveriges säkerhets- och allianspolitik.  Han var tydlig med att NATO-medlemskap inte är aktuellt. Han betonade att det begynnande samarbetet med Finland är mycket lovande. Mot slutet av mötet blev publiken alltmer aktiv med frågor och synpunkter, och många hade synpunkter på det faktum att Sverige har utvecklats till en islamistiskt terrorbas. Detta blev ju tydligt redan vid det attentatsförsök som ”Svenska” islamister försökte genomföra mot Jyllandsposten för några år sedan, och som avvärjdes i sista stund av svensk och dansk polis i samarbete. Det är ju också talande att en av de som har gripits för inblandning i terrordåden i Bryssel, Osama Krayem, kom från Malmö.

Stadshallen i Lund

Stadshallen i Lund.

Björn Söder, riksdagsledamot och andre vice talman i riksdagen.