Av säkerhetsskäl inför nu Danmark gränskontroller mot Sverige | Sverigedemokraterna i Lund

Av säkerhetsskäl inför nu Danmark gränskontroller mot Sverige

Rosenborgs slott, en av många fantastiska sevärdheter i Danmark. Foto: Hans-Olof Andersson.

Den danska regeringen meddelade på en presskonferens idag torsdag 10 oktober att man inför gränskontroller mot Sverige. Sedan migrantvågen hösten 2015 behöver resenärer från Danmark till Sverige visa pass, men de kontrollerna har inte med det danska samhället att göra, de infördes för att ha kontroll över migranter som kom från mellanöstern och passerade Danmark på väg till Sverige.

De kontroller Danmark inför  nu beror på det tillstånd Sverige befinner sig i, med terrorattacker och grov organiserad brottlighet. Den danske justitieministern Nick Haekkerup sade på presskonferensen:

– Den organiserade brottligheten från Sverige är central här. Vi har sett en oroande utveckling i Sverige med sprängningar och ökat våld. Vi har haft koll på detta och beslutat oss för att stärka gränsskyddet mot Sverige.

Danskarna inför gränskontrollerna från den 12 november, så från och med då måste du visa pass både när du åker in i Danmark och när du kommer tillbaka till Sverige. En gång var det ju självklart att vi hade fri rörlighet i norden, men nu när Sverige allt mindre liknar ett fredligt nordiskt land är det ju egentligen bara självklart att de andra länderna undrar vad vi håller på att göra med Sverige, och att de vidtar åtgärder därefter.