Alliansen tar efter Sverigedemokraterna – vill förbjuda tiggeri | Sverigedemokraterna i Lund

Alliansen tar efter Sverigedemokraterna – vill förbjuda tiggeri

De senaste dagarna har ett flertal inlägg i debatten gjorts av företrädare för Alliansen. Det började med Erik Ullenhag (fp) i en debattartiel i SvD den 19 april, där de skriver att vi ska ”akta oss för åtgärder som kan leda till att fler människor söker sig hit för att tigga”. De två skribenterna fortsätter med att:

Vi ser dock med oro på att den rödgröna rege­ringen och de nya majoriteterna i många av Sve­riges kommuner nu agerar på ett sätt som leder till att fler kommer hit för att tigga. Ett exempel är det beslut som nyligen fattades om att den Europeiska socialfonden (ESF-rådet) tillsammans med den svenska staten ska satsa cirka 90 miljoner kronor på insatser för EU-migranter i Sverige.

De gånger jag i kommunfullmäktige meddelat det vansinniga i att bidra med skattepengar här i Lund till härbärgen och andra åtgärder som just leder till att fler tiggare tar sig hit, det ansåg övriga partier – inkl Philip Sandberg (fp) – vara förskräckligt på alla sätt och vis. Strax därefter, den 26 april, skriver Torkild Strandberg (FP), kommunstyrelsens ordförande i Landskrona, i en debattartikel i Sydsvenskan att:

Överväg ett tiggeriförbud, efter till exempel dansk modell, eftersom tiggeriet snarast riskerar att permanenta fattigdom och utanförskap

Det är alltså ytterligare en partikollega till Philip Sandberg, som nu ansluter sig till den sverigedemokratiska linjen, något Philip och andra var mycket upprörda över när jag påtalade exakt samma sak i KF i Lund.

Därefter hoppade det största Allianspartiet på tåget – Moderaterna gick ut på DN Debatt idag 30 april och meddelade följande:

Vi vill att organiserande av tiggeri förbjuds. Kommunerna bör få anställa ­personal för att upprätthålla ordningen, och se till att illegala boplatser inte ­permanentas. Dessutom bör reglerna för Kronofogden förenklas. Lagarna för hur man får bo måste gälla för alla.

Alliansens håller på att svänga om och börjar närma sig Sverigedemokraternas politik, vilket är bra. Min bror Kent Ekeroth har ett skickat in ett utskottsinitiativ i Justitieutskottet där formuleringen är densamma som i Moderaternas debattartikel. Nu ska det bli intressant om det är tomt prat från Alliansen, eller ifall de faktiskt vill gå från tomma ord till handling.

Till mina kollegor i Kommunfullmäktige här i Lund har jag en fråga:

När är det dags för er att släppa ångesten och följa era partikamrater i tiggerifrågan och ansluta er till Sverigedemokraterna inställning, vilket också till största del är svenska folkets inställning, och agera mot det utbredda tiggeriet på Lunds gator och torg?

Ted Ekeroth,
Ordförande SD Lund